Mézeskalács 2012

Megfogadtam, hogy több reggeli és főétel lesz a blogon, készítettem is fincsi dolgokat, fotók is vannak, de... hm... így karácsony előtt sajna nem ígérem őket :-D 




Úgy alakult, hogy idén dolgozunk karácsonykor, így nálunk nagyobb szerepet kap maga az adventi készülődés. Ezen a héten aprósütik készültek, a jövő hét a bonbonoké (szaloncukroké) és a likőröké lesz. A Ti szempontotokból persze ez a lehető legjobban alakult, hiszen így időben megkapjátok a recepteket ;-)))

Feltettem már egy Kókuszos habcsókot, ez korábban készült, nem a betervezett aprósüti dömpingben, de remekül megállja a helyét a karácsonyi asztalon. Dömping alatt ne gondoljatok nagy dologra, mi csak ketten vagyunk, szóval ne nagycsaládi mennyiségre számítsatok, de azért igyekszem ötleteket adni :-)

Nagyon szerettük a tavalyi mézeskalácsot is, de mindenképpen ki szerettem volna próbálni ezt is. Antal Vali is ezt süti, nem lehet véletlen ;-) Bár a fűszerezésből nem engedtem, szerelmes vagyok abba a fűszerkeverékbe, amit tavaly készítettem. Idén is készült már egy újabb adag belőle (link a receptben).
Isteni, puha, omlós mézeskalács, semmiképpen ne hagyd ki az ünnepi finomságok közül...
Nem túl nagy adag, 1,5-2 gáztepsi, ezért ha nagyüzemi gyártásra készülsz, bátran duplázd az adagot. Vagy 3-4-szerezd :-) A tészta lefagyasztható, ha van hely a hűtődben, még húsvétra is előveheted a most begyúrt tésztát. Én nem voltam ilyen elvetemült ;-) (és hely sincs a hűtőben...).



Hozzávalók:
  • 5 dkg vaj
  • 1 dl méz
  • 1 csapott ek. mézeskalács fűszerkeverék
  • fél ampulla citromolaj (vagy narancs, vagy bio citrom/narancshéj)
  • 1 kávéskanál vanília őrlemény
  • 75 ml hideg tejszín (növényi is lehet, Vali zabtejszínt használ)
  • 25 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt
  • fél evőkanál szódabikarbóna


Elkészítés:
  • A tejszínt felverjük.
  • A vajat habosra keverjük a mézzel és a fűszerekkel (a citromolaj is most kerül bele).
  • A vajas keverékbe beleforgatjuk a tejszínt. Teljesen homogénre keverjük.
  • Több részletben hozzáadjuk a szódabikarbónás lisztet. Fantasztikus, könnyű tésztát kapunk.
  • Formáljuk gombóccá, csomagoljuk folpack-ba, tegyük hűtőbe legalább egy éjszakára. Nekem 2 éjszakát pihent, így jött ki a lépés :-) De sokáig eláll, egy hetet is bent maradhat. Állítólag csak használ neki, ha hagyjuk pihenni.
  • Nyújtás-szaggatás előtt legalább fél órával vegyük ki a hűtőből, mert jól megkeményedik.
  • Nyújtsuk ki, fél centinél ne legyen laposabb, szaggassuk ki. (vagy formáljuk golyókat és lapítsuk le őket, így egyszerűbb, bár kevésbé látványos :-D)
  • Én megkentem felvert tojással a tetejét, többször is - szép fényes lett!
  • 200 fokos sütőben kb. 8 percet sütjük. Figyeljük, nehogy elégjen.
  • Még melegen (!) tegyük dobozba, tegyünk mellé 1-2 szelet almát. Másnapra kihűl a dobozban, és finom puha marad. (A tojás miatt kicsit összeragadtak - erre érdemes figyelni...)


Jó karácsonyi készülődést kívánok! ;-)


Forrás: http://antalvali.com/boszorkanykonyha/bionom-mezeskalacs-antalvali-modra.html

Megjegyzések