Madártej - vkf! 53. forduló

Trollanyu elkészült a Süss, alkoss, díszíts! 11. fordulójának összefoglalójával, itt olvashatod:
Ne hagyd ki, nagyon szuper receptek, semmi bonyodalom, mégis tökéletesen megállják a helyüket az ünnepi asztalokon. Én a Karácsonyfa tortácskákkal készültem.

De most nézzünk egy másik felhívást: Vigyázz, kész, főzz! 53. forduló. A téma: Régi receptek nyomában. A pontos kiírást itt olvashatjátok: http://babette-babettefz.blogspot.hu/2012/11/vigyazz-kesz-fozz-53-avagy-regi.html




Madártejjel készültem. Unokatesóm kérdezte az ősszel, hogy tudok-e ilyet készíteni, mert Ő szívesen kipróbálná, de inkább egy bevált receptet követne, minthogy az interneten kutakodjon. Megígértem neki, hogy keresek egy receptet, megcsinálom, és akkor Ő is nyugodt szívvel nekiláthat. Nem így lett :-) Lusta voltam. A Blogkóstoló mostani fordulójára majdnem elkészült, mert a GasztroBaráth blogon is fent volt a madártej, én mégis a Répatorta mellett döntöttem. Aztán megláttam a vkf! kiírást, gondoltam itt az idő! Mivel régi receptek nyomát kellett kutatni, adott volt, hogy a legütősebb forrást választom: a Nagymamámat! ;-) Voltunk otthon két hétre, én persze elfelejtettem elkérni, akkora volt a rohanás, úgyhogy a digitális világnak köszönhetően jutott el hozzám a recept: Anyával felhívattam a Mamát, ő lediktálta, Anya pedig küldte mailben. Végre valóban jó valamire ez a sok elektronika ;-)

Reform blog ide vagy oda, ez most bizony tejjel készült... (de nem cukorral :-P)



Babette azt kérte, hogy írjunk egy kedves emléket is, ami a recepthez kötődik. Én nem tudok egy konkrét pillanatot felhozni a madártejjel kapcsolatban. Emlékképeket tudok felidézni, amik minden egyes madártej-evésre igazak... Mama 1 liter tejre adta meg nekem a receptet, én viszont kétlem, hogy ő ennyivel szokott készülni ;-) Nálunk szigorúan nyári desszert, csakis a nagy melegben készül. És mindig vasárnap, hiszen ilyenkor ül össze a mamánál a nagy család. Mindig egy hatalmas zománcedénybe teszi, a hűtőben egy egész polcot elfoglal... Fehér az edény, kék a széle, az oldalát pedig sárga és fekete rombuszok díszítik. Kicsit kopott, arra sem vennék mérget, hogy mindkét füle megvan. Bár lehet... :-) Jéghidegen kerül elő a hűtőből, és bögrékbe szedve esszük. Az évek során aztán bekerült a képbe egy barna üveg desszertestál-szett is, de nekem bögréből az igazi. Nem is a piros mintás fehér bögréből, hanem a régiből. Barna kerámiabögre, kívül dombormintával, a belseje pedig vagy zöld vagy sárga. Igazi régi bögre, kissé érdes a belsején a bevonat, ahogy a madártejet kanalazzuk belőle, akad rajta a kanál. Van, aki csak a sárga lét vadássza, én sosem hagyom le a habot sem. (Előfordul, hogy azt sem várjuk meg, amíg teljesen kihűl... számomra langyosan is ugyanolyan élvezetes, sőt...)

Így néz ki nálunk egy madártejes, nyári vasárnap délután... :-)



Tegnap készítettem az első adagot. Csak fél adagot, ha nem sikerülne, ne vesszen sok kárba. Nagyon féltem a habgaluska főzésétől, de remekül sikerült. Aztán a szószt elrontottam :-) Tegnap nem voltam abban az állapotban, hogy rendesen elfelezzek minden hozzávalót... (Anya matektanár... :-D)

A mai szuper lett ;-)

Hozzávalók:
  • 1 liter tej (bio vagy házi legyen) + 1-1,5 deci
  • 4 tojás
  • 2 ek. xilit
  • 5 ek. méz
  • 1 csapott tk. vaníliaőrlemény (vagy egy rúd kikapart belseje)
  • 1 csapott ek. barna rizsliszt

Elkészítés:
  • Tegyük fel a tejet forrni.
  • A tojásokat válasszuk ketté.
  • A fehérjét kezdjük el verni, amikor kicsit kihabosodott, adjuk hozzá a xilitet és verjük fel kemény habbá.
  • A sárgájákat keverjük simára a liszttel, a mézzel és a vaníliával. Adjunk hozzá annyi hideg tejet, amennyivel szépen folyóssá tudjuk keverni. Nem kell sok, 1-2 evőkanál.
  • Ha a tej felforrt, tegyük takarékra, és szaggassuk bele a fehérjét. Evőkanálnyi halmokat tegyünk a tejbe. Ne zsúfoljuk tele a lábost, mert a galuskák megnőnek! Inkább több részletben szaggassuk bele, úgysem tart sokáig. Ha szépen megdagadtak, fordítsuk meg őket és így is főzzük egy kicsit. Kb. 1 perc alatt kész van. Szedjük ki tányérra. Ha nem fért bele az összes, akkor a többi habot is ugyanígy főzzük ki.


  • Ha ez kész, húzzuk le a lángról a lábost, és öntsünk hozzá egy deci hideg tejet. Kb. ennyi főtt el nálam, mire készen lettek a galuskák (be van vonalkázva az edényem belseje :-D). Ezzel kicsit vissza is hűtjük a tejet, és nem fenyeget az a veszély, hogy kicsapódik benne a tojássárgája.
  • Lassan, folyamatos kevergetés mellett öntsük hozzá a tojássárgás keveréket. Tegyük vissza a tűzre, forraljuk össze.
  • Picit hagyjuk hűlni, annyira, hogy óvatosan meg tudjuk kóstolni - ha nem elég édes, tegyünk még bele mézet.
  • Halmozzuk rá a fehérjehabokat, és várjuk meg, míg kihűl.

Jó étvágyat! :-)

Megjegyzések