Puha mézeskalács

Tudom, tudom, a karácsony elmúlt... Ez azonban még nem jelenti azt, hogy ne süthetnénk mézeskalácsot :-) Szerintem ez nem feltétlenül karácsonyi süti. Sokkal inkább téli. Habár az időjárás egyelőre nem teljesen azt sugallja, hogy tél derekán járunk, leeshet még a hó és jöhetnek zord, fagyos éjszakák. Akkor bedobhatunk sülni egy tepsivel, és esténként elkortyolhatunk hozzá egy lélekmelengető forró italt...

Mézeskalács Nyírfacukormázzal


Kiskoromban egyszer készült otthon mézeskalács, de anyu valamit elnézett, és az egyik hozzávalóból 10-szer annyit sikerült beletenni. Gondolom elnézhette a mértékegységet, nem tudom (matektanár :-D). Lényeg a lényeg, az egész tepsi összesült, nyoma sem maradt a formáknak és a díszítésnek... Hát, nem lett belőle hagyomány :-)))))))

Idén felbátorodtam, gondoltam itt az idő... Kértem anyósjelöltemtől olyan receptet, ami PUHA. Fémdoboz, alma meg egyebek nélkül. Küldött egyet E-mailben, sokáig viszont csak csücsült a fiókomban. Többfélét is kóstoltam december folyamán, de keményecskék voltak. Azt gondoltam, lehet, hogy ez a mézeskalács sajátossága, és akármilyen receptem van, nem lesz omlós, mert a sok méz megkeményíti. Nem foglalkoztam vele, kicsit elment a kedvem. Aztán 23-án... Jött a most vagy soha. Hülye voltam, hogy elhúztam, ez a mézeskalács isteni.

Hozzávalók:

  • 30 dkg liszt
  • 1 tk. szódabikarbóna
  • 5 ek. méz
  • 3-4 dkg vaj
  • 2 evőkanál zsír
  • 2 tojás
  • 1 ek. tejföl
  • 2 ek. nyírfacukor/xilit
  • 2 kávéskanál karácsonyi fűszerkeverék
  • pár csepp citrom/narancsolaj

Van, aki a fűszerezés miatt kérte el ezt a receptet, mert nem a fojtós fahéj-szegfűszeg kombó van benne. Készítsd el azt is otthon, használj minél többféle melegítő, karácsonyi fűszert!

Elkészítés:
  • 1 tojást és egy tojássárgáját keverjünk habosra a vajjal, a zsírral, a tejföllel és a nyírfacukorral
  • Adjuk hozzá a fűszerkeveréket és citrom- vagy narancsolajat (használhatunk citrushéjat is, ezesetben viszont bio-t vásároljunk)
  • A mézet melegítsük fel, majd ha folyós lesz, adjuk hozzá a szódabikarbónát. Ne ijedj meg, kicsit habzik :-) Keverjük homogénre.
  • A szódabikarbónás mézet adjuk a tojásos masszához.
  • Apránként adagoljuk hozzá a lisztet. Egy idő után leválthatjuk a robotgépet fakanálra, a legvégén pedig gyúrhatjuk kézzel. (Vagy elővesszük a dagasztókart).
  • Hűtőben pihentetjük néhány órát.
  • Kinyújtjuk, kiszaggatjuk (ha túl hideg, hagyjuk kicsit szobahőmérsékleten, hogy könnyebben lehessen nyújtani)
  • Közepes lángon megsütjük. Kb. 10 percig sül, de nézzünk rá előbb, nehogy megégjen!
  • A maradék tojásfehérjét gőz fölött 1-2 evőkanál nyírfacukorral habbá verjük. Ezzel díszíthetjük a sütiket. Ha kis lyukú díszítőzsákot használunk, por-xilitet használjunk (vagy daráljuk le a sima xilitet)
Díszíthetjük magokkal is, ezeket sütés előtt tegyük rá (ha megkenjük tojással, jobban ráragadnak a magok és nem potyognak le)

Sokáig eláll, sokáig puha marad, mennyei, ki ne hagyd :-) Ne foglalkozz azzal, hogy van-e szezonja vagy sem ;-)


Jó étvágyat!


Forrás: Edit :-)))

Megjegyzések